SCPO Lelystad (basisonderwijs) en Kidz Ahoy (kinderopvang) gaan samen ‘op ontdekkingsreis’. In het nieuwe stadsdeel Zuiderhage, grenzend aaan Warande in Lelystad Zuid, ontwikkelen ze een nieuw kindcentrum: Stella Nova, gebaseerd op de pedagogiek van Reggio Emilia. De oplevering van de tijdelijke locatie, vooruitlopend op het definitieve kindcentrum in Zuiderhage, staat voor 1 augustus 2025 gepland. Reggio Emilia is een pedagogische visie en werkwijze die veel ruimte biedt aan de eigen activiteit en creativiteit van kinderen en het gezamenlijk leerproces in de groep. Zeven thema’s staan centraal: werken in projecten, een rijke leeromgeving, observeren en documenteren, samen op ontdekkingsreis, honderd talen, groepscommunicatie en verbindingen met de buitenwereld.
De Reggiopedagogiek richt zich op het zelf ontdekken
“Als we kinderen goed willen voorbereiden op de wereld van morgen, moeten het onderwijs en de opvang anders worden ingericht”, zegt drs. Willem de Jager, voorzitter college van bestuur SCPO Lelystad. Kinderen worden nieuwsgierig en onderzoekend geboren. Ze ontwikkelen zich op een natuurlijke manier in contact met de wereld om hen heen en de mensen die ze daar ontmoeten. SCPO Lelystad en Kidz Ahoy willen kinderen een veilige en uitdagende leeromgeving bieden, van waaruit zij stap voor stap kennis maken met de omgeving om hen heen.
In Reggio Emilia, een stad in Noord-Italië, ontwikkelde de pedagoog Loris Malaguzzi ruim vijftig jaar geleden samen met ouders een visie op het samen leren en samen leven van kinderen. Binnen deze visie worden kinderen gestimuleerd om vooral zélf de wereld, hun interesses en hun mogelijkheden te ontdekken en te ontwikkelen. Dat alles met ondersteuning van elkaar, de leerkrachten, ouders en andere professionals die hen iets te bieden hebben. Een benadering die SCPO Lelystad en Kidz Ahoy omarmen.

7 thema’s staan centraal
Binnen de Reggiopedagogiek staan 7 thema’s centraal: werken in projecten, een rijke leeromgeving, observeren en documenteren, samen op ontdekkingsreis, honderd talen, groepscommunicatie en verbindingen met de buitenwereld. Tijdens het behandelen van de thema’s worden kinderen uitgedaagd om zelf en met elkaar oplossingen te vinden voor een probleem. De leerkrachten starten hierbij met directe instructie: een model waarbij op een interactieve manier begonnen wordt met het geven van instructie aan de groep.
De ruimte waarin de kinderen leren speelt hierbij een belangrijke rol. Om inspiratie op te doen voor de invulling van het kindcentrum gingen medewerkers van SCPO Lelystad en Kidz Ahoy begin december op bezoek bij kinderopvang- en onderwijsplekken in Zweden. Daar zagen, voelden en beleefden ze de visie van Reggio Emilia in de praktijk. Hoe deze zich vertaalt naar de praktische invulling staat nog niet volledig vast. Wel wordt gedacht aan instructieruimtes, studio’s, ateliers, vitrines en documentatiewanden.
